сряда, 14 септември 2011 г.

Цели в ученето въз основа на собствен опит


Разгледано в специфичен план ученето въз основа на собствен опит предполага приложение на широк спектър от интерактивни методи, които да провокират споделянето между участниците и тяхната активност. Това предварително изисва от обучителя или треньора преди разработването на макро и микро дизайна на обучителната програма да дефинира своите цели, отчитайки индивидуалната специфика на всеки от обучителната група и доказаните групи от цели, специфични за обучението на възрастни и ученето през целия живот. А, това поставя да се съобразим със следните сфери:

            Емоционални - промяната на чувствата, мнението, ценностите в интензивна и емоционално ангажирана среда по време на тренинг, е една от типичните цели.

            Съпричастност - научаването на това да почувстваш, че се намираш в нечии обувки е една от останалите цели. Например напъхването в люлеещ се стол и поставянето му в центъра на препълнен търговски център, спомага за разбирането на несъзнателно проявената жестокост, снизходителното отношеине, и дори отвръщението, с което обществото “засипва” “трудните случаи” или просто хора, намиращи се в затруднено положение.

            Взаимодействие - ученето може да достигне до определено познавателно ниво, свързано с придобиването на редица  умения, като например - как се взема интервю, слушане, съветване, даване на обратна информация и т.н. Чрез подходящо осъществено разпределение и структуриране на материала от страна на треньора, участникът може да постигне взаимодействие от две различни коренно противоположни позиции слушател-говорител, треньор-сътрудник, продавач-клиент и т.н.
            Забележка: Тези познавателни умения изискват също познаване на емоционалността, т.е. знания, свързани с  емоционалната  реакция на хората, което се явява като помощно средство на познавателно ниво.

            Усъвършенствани познавателни умения - оценяването и синтезирането на отделни умения също може да бъде практикувано и заучено: обратната информация, насочена  към учащия се, със сигурност ще доведе до появата на умения, ефективни в условията на реалния свят.

            Освобождаване от вредни навици - много от нас притежават различни вредни навици като например предубедеността, поддържането на стереотип, различни фобии и разбира се винаги ще ни бъде от полза ако успеем да се “освободим” от тях. Например добрата симулативна игра помага на мъжете да се освободят от мъжкия си шовинизъм или покорните и смирени могат да си възвърнат своята увереност чрез участие в ролеви игри, когато играят положителна  роля - свършват поставената им задача добре и навреме.

Няма коментари:

Публикуване на коментар