С тази публикация поставяме началото на поредица материали, които са резултат от практиката и опита на треньорите на Център "Образование за демокрация". Желанието ни е да поставим началото на дискусия за противоречивия характер на работата на треньора - човекът посветил живота си за личностното и професионално развитие на хората и собственото си усъвършенстване. Професионалистът, който в своята работа постоянно влиза в различни роли и се изправя пред специфични дилеми, които бързо трябва да решава.
Убедени сме, че подобна дискусия би била от полза за всички нас.
Типове поведение, на които да обръщаме внимание и за които да сме нащрек:
І. Кооперативно поведение. Поведение на сътрудничество: Тип поведение, съсредоточено върху личните взаимоотношения на членовете от групата спомагащо за добра работна атмосфера:
1. Подкрепящ: Създава такава атмосфера на работа, при която членовете на групата се поддържат един друг. Улеснява работа им, като те с готовност се включват в изпълнението на поставената задача.
2. Привеждащ в съгласие: Той е посредник между членовете на групата и различните им гледни точки. Понякога за да разведри обстановката разказва виц или забавна случка.
3. Наблюдаващ: Обръща внимание на тези членове на групата, които не вземат участие в дискусията. Пита ги дали имат някакви идеи и предложения по разисквания въпрос. Насърчава ги да говорят. Ангажира ги в разговора.
4. Стимулиращ. Поощряващ: Уважава, приема и адмирира идеите на останалите. Той е дружелюбен, сърдечен и отзивчив. Отнася се отговорно към останалите членове на групата. Показва заинтересованост като прави коментари по време на разговора. С поведението си показва солидарност към мненията на останалите в групата.
5. Правещ компромиси: Признава грешките си. Видоизменя своите идеи в интерес на груповата сплотеност или решаването на поставената задача.
Няма коментари:
Публикуване на коментар