За преподаването могат да бъдат дадени редица дефиниции, които го тълкуват от различни страни, което показва твърде сложния характер на това събитие, а някои автори направо отказват да го интерпретират заради непредвидимост и непредсказуемост (Shalaway, L., 1998).
В зависимост от изповядваната философия и ползваната парадигма могат да се представят следните дефиниции:
А) В структурната (класическа) парадигма:
· “Преподаването е управление на учебно-познавателната дейност на обучаемите; един от компонентите на процеса на обучението” (Пидкасистьй, П.И., 1999);
· “Преподаването е специална професионална дейност, насочена за предаване на децата на сума от знание, умения и навици и възпитаване в процеса на обучение; подредена дейност на педагога за реализация целите на обучение (образователните задачи) и осигуряване на информирането, осъзнаването и практическото приложение на знанията” (Коджаспирова, Г., А. Коджаспиров, 2000);
· “Преподаването представлява организиран, планиран, систематичен и неопосредствано активен педагогически процес, който се извършва от учителя и е насочен към учениците с цел и задача те да овладеят системни, трайни, основни и континуирани знания и умения, както и в помощ на развитие на психофизичните им способности и възпитаване на различни положителни качества” (Иванов, А., 1999);
· Преподаването е управление на ученето и усвояването;
· Преподаването е ръководство на ученето и усвояването;
· Преподаването е учене на другия (ученика) как да се учи;
· Преподаването е ръководна дейност на учителя в обучението;
· Предизвикване и пускане в действие на стимули за желана промяна на поведението;
· Подкрепа в определен график на положителните реакции на учениците;
· Преподаването е съчетание на изкуство и наука (Gage, N., 1985);
· Изложение на знание, методи и създаване на условия за тяхното приложение;
· Преподаването е начин на определяне на това, което трябва да се научи и представяне на компетентности;
· Определяне на липсващите части от дадено правило и предоставянето им на учениците;
· Преподаването е вземане на решение от учителя;
Б) Във функционално-конструктивистката парадигма:
· Преподаването е съвсем спонтанна, непринудена, интуитивна, неописуема и тотално непредвидима активност на учителя в обучението и въобще в човешките отношения (Collins, P., 1967; Gage, N., 1985);
· Осигуряване и организиране на средата за учене;
· Създаване на оптимални условия за стимулиране и мотивиране на активността на учениците;
· Създаване на условия за придобиване и развитие на личен опит;
· Поставяне на учениците в ситуация на учене;
· Създаване на условия за свободен избор н учебни съдържания, методи за овладяването им и свободно преследване на лични уместни цел;
Както и да се дефинира преподаването, то е модифицирано специфично поведение, организирано и реализирано в поредица от събития, които са насочени към промяна на поведението на обучаемия (учена - друга поредица от събития). Като всяко поведение преподаването обхваща редица явни или скрити действия, реакции, движение, процеси, операции, но в средата контекста, ограниченията, нормите и закономерностите на обучението и образованието.
Няма коментари:
Публикуване на коментар