”Духовни стълбове” на новия свят стават “познанието, културата, интегративността, демократичността, толерантността и хуманизмът”, които се издигат в универсални човешки ценности”.
Прогресът, благоденствието, устойчивото развитие и оцеляването на природния и социален свят се свързват с образованието и “образоваността на индивида”. В тази връзка водещи за висшето образование стават европейските ценностни опори – “цялостна система от принципи, изисквания, норми и механизми, които придават единство на европейското образователно пространство и гарантират свободата на обучение”
Основни цели на съвременната европейска образователна политика:
- Постигане на висококачествена национална образователна политика;
- Развитие и утвърждаване на европейските измерения в образованието на всички равнища;
- Засилено езиково образование;
- Обмен на ученици и студенти – разменни програми и взаимно признаване на дипломи и други квалификации;
- Създаване и развитие на надеждни системи за контрол, оценяване и поддържане на качеството на образованието, акредитацията и лицензирането;
- Сътрудничество между образователните институции на страните - членки на Европейския съюз;
Образователните институции се променят.
Промените са в глобален мащаб, но тенденциите са до голяма степен характерни и за България.
Движещи сили на промяната се явяват:
- Нарасналото търсене на висше образование;
- Изискванията за разнообразие в предлаганите специалности;
- Потребността от осигуряване на качество и релевантност (съответствие на обществените и икономическите потребности) на средното и университетско образование;
- Значителното намаляване на финансовите средства за образованието;
- Обвързаността на образованието с пазара на труда;
- Интернационализацията на образованието, която се отразява върху разрастването на междуобразователното сътрудничество.
Няма коментари:
Публикуване на коментар