Следващите принципи имат за цел изясняването
на употребата на инструментите за учене:
1. Преди да използвате даден
инструмент в конкретна ситуация по време на обучението, Вие трябва да си зададете
следния въпрос: Защо правя това? Ще съвпадне ли с първоначалния замисъл и
функции на настоящата програма? Мога или не да направя връзка със специфична
теория, модел, филм, упражнение и пр.? Как това ще се отрази на очакванията на
участниците? Отделям ли достатъчно време за анализ от страна на участниците?
Може ли този инструмент да доведе до някакви смущения в групата като тревога,
объркване и пр.?
2. Първата стъпка при употребата на
даден инструмент е да се обясни на участниците, че това не е тест от училищен
тип, т.е. никой няма да го издържи и никой няма да се провали. Обяснете, че
целта му е да стимулира самоанализата при извършването на дадена конкретна
дейност върху определена тема, на която се прави дискусия, а самата дискусия ще
се прави в малки групи след като се сформират.
3. След като всички са попълнили
въпросниците, нека всеки поотделно сам сметне своите резултати, като за целта
се предостави ключът с отговорите. Описаната дейност може да се извърши и след
като приключи работата в малките групи. Късната процедура би разфокусирала
вниманието върху резултатите.
4. Разделете участниците на малки
групи за дискусия на теста. Групите до трима души работят добре, като при това
е налице възможност за известни различия, но от своя страна интимността и
близостта в отношенията може да се развие в по-голяма степен като по този начин
се създадат условия за откровено споделяне на резултатите. Типичните въпроси,
задавани на групата по време на дискусията са: “Кой от въпросите Ви затрудни
най-много? Имаше ли някакъв шаблон, на който се подчиняваха отговорите, и ако
да, съгласни ли сте н него? Тестът като цяло беше ли полезен? Какво беше
основното, което научихте?” Дайте на групата време за дискусия около 30-40
минути.
5. Приключете дейността с обобщаваща
дискусия в голямата група, в която да се засегне въпроса какви знания са
придобили участниците в малките групи. Стартиращ въпрос може да бъде: “Кой
желае да сподели върху какво работи неговата тройка?”. Бъдете подготвени за
това, че е твърде възможно няколко участника да поставят под въпрос яснотата на
формулировките в самия тест и дори валидността на някои от точките. Добър начин
да предотваритите ненужна конфронтация е да върнете въпроса обратно към групата
по следния начин: “Има ли някой, който да се чувства по същия начин? Да,
двама-трима да.” Отрицателният отговор
на това Ваше запитване би бил сигурен знак, че реализацията на инструмента и
преживяванията от нея са били полезни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар