В този материал ви представяме една част от процесуалните компоненти на преподаването, функционирането на които води дадена статична форма или структура към изменение чрез различни операции и действия, насочени към определена цел.
1. Теоретични и абстрактни интелектуално-познавателни функции, които предоставят време и пространство за:
а) индиректно или директно съдействие под различни форми и средства за емпирично (апостериорно) или рационално (априорно) достигане на различни, относително достоверни истини от страна на обучаващите се;
б) съдействие за решаване на епистемологични проблеми в областта на законите, теориите, обясненията, доказателствата;
в) създаване на познавателни ситуации и събития;
г) съдействие за овладяване на научни методи, техники, алгоритми;
д) подпомагане на създаването и развитието на обобщени конструкти с референти за:
- способности за опериране с пространствени отношения във вътрешен план;
- способности за детайлизиране на зрителни образи и визуализация;
- способности за изчисления;
- способности за вербализиране и разбиране;
- запаметяване;
- способности за логически разсъждения и операции;
- вземане на решения;
- способности за презентиране и решаване на задачи;
- проследяване хода на решението на задачата;
- способности за оценяване на решения;
- способности за оперативно приложение на знанията;
- продуктивност, гъвкавост и критичност на мисленето.
2. Социално познавателни функции за подпомагане на социалната интелигентност чрез съдействие за формиране и развитие на:
а) способност да се работи с околните;
б) способност да се разбират другите;
в) способност да се поставиш на мястото на другия;
г) способност критично да се оценяват постъпките на другите;
д) приспособяване към живот с други хора.
3. Емоционално познавателни функции, които съдействат обучаващите се да създават и развиват:
а) способност за точна оценка и изразяване на собствените емоции и емоциите на другите хора;
б) способност за познавателна преработка на емоционалния опит;
в) разпознаване и разбиране на емоциите;
г) адаптивна регулация на собствените емоции;
4. Емоционално-експресивни функции, които дават израз на отношението на преподавателя към разработваната тема, към отделни участници и групата като цяло и са продукт на собствената му емоционална интелигентност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар