През 70-те години на миналия век френските педагози Г. де Ландшир и Де Фландер правят опит за таксономизиране (подреждане) на някои аспекти (функции) на преподаването.
Таксономии на функциите на преподаването на Г. де Ландшир:
А) Организационни функции;
Б) Функции на постановка на проблеми и задачи;
В) Функции на развитие;
Г) Функции на индивидуализация;
Д) Функции на положително оценяване;
Е) Функции на негативно оценяване;
Ж) Функции на концентрирано използване на техника и материали;
З) Функции на положителна емоционално подкрепа;
И) Функции на отрицателна емоционална подкрепа.
Таксономии по категоризиране на взаимодействието с учениците по Де Фландер:
А) Приема чувства и емоции;
Б) Поощрява и окуражава;
В) Приема и използва идеи на обучаващите се;
Г) Поставя въпроси;
Д) Прави изложения под различна форма;
Е) Дава упътвания;
Ж) Критикува или осъжда авторитетите;
З) Дава възможност за предизвикване на контакти с учениците;
И) Осигурява на обучаващите се да действат по собствена инициатива.
За реализацията на горните функции е необходимо формирането и развитието на редица професионални умения на преподавателят, по важни от които са:
- аналитични умения
- прогностични умения;
- проективни умения;
- рефлексивни умения;
- организационни умения;
- мобилизационни умения;
- комуникативни умения;
- умения за общуване и установяване на обратна връзка (Мижериков, В., М. Н. Ермоленко, 2002).
Няма коментари:
Публикуване на коментар