Крайъгълен камък на ученето на базата на придобитит опит е , че “учебният план“ в никакъв случай не е издълбан в скала.
По-скоро той трябва да бъде постиган като динамичен, гъвкав учебен метод, който непрестанно търси подобрение. В това отношение и във връзка с анализирането и даването на обратна връзка съществуват множество възможности, методи и помощни средства, които могат да бъдат използвани:
Ето някои от тях:
- Изясняване на емоции. Нека хората споделят своя опит, който са придобили в съответното упражнение, ролева пиеса, игра и пр. Чрез изясняването на техните емоции и споделянето им, е възможно постигането на по-обективен анализ.
- Изоставяне на ролите. Ако участниците са имали роли в дадено упражнение или ролева пиеса, дайте им време да ги обсъдят изцяло, като своеобразен прилюд към завръщането им в реалния свят.
- Споделяне на самопознанието. Нека участниците споделят и разменят помежду си опитът, които са придобили, което да им послужи като основа за определени обобщения за дискусия.
- Хипотетично обобщение. Помолете участниците да помислят върху причината за сходствата, да осигурят принципи за обширно проучване на темата, подлежаща на “преговор”.
- Реална проверка. Нека участниците помислят върху въпроса: Доколко придобитият от тях опит е в унисон с реалният свят?
- Връщане към реалността. За да подсигурите завръщане към реалността помислете върху това как придобитият опит може да бъде приложен на работното място.
- “Задни мисли”. След като е приключила дадена дейност, свързана с придобиването на опит, задайте следния въпрос : “Бихте ли направили тези неща по същия начин, ако ви се представи нова възможност?”
- “Ако какво.. ?” Попитайте“ Ако бяхме променили Х, У или Z, как тази промяна би повлияла на реализацията на принципите, които са засегнати?”
- Креативни предложения. Осигурете няколко предложения, които могат да променят по някакъв начин в един или в няколко аспект, опит, придобит по време по време на тренинг.
Няма коментари:
Публикуване на коментар